Tatrzańska przyroda stała się inspiracją dla autorów wielu znakomitych dzieł. Niektórzy z nich czerpali z folkloru mieszkańców Podhala, innych twórców z kolei fascynował surowy majestat górskiego krajobrazu.
Orawa Wojciecha Kilara jest jednym z najczęściej wykonywanych dzieł autora, stanowi też zwieńczenie jego „poliptyku tatrzańskiego”. Kompozytor nawiązał do kultury orawskiej poprzez zastosowanie ostrej, wyrazistej rytmiki i skali przywołującej brzmienie góralskiej kapeli. Wrażenie to wzmacnia jeszcze gromkie „Hej!” muzyków, kończące cały utwór. Orawa jest kompozycją porywająco żywiołową i wyrazistą, pełną ogromnej energii. Bardzo zadowolony był z niej także samokrytyczny Kilar, który stwierdził, że „jest jedynym utworem, w którym nie zmieniłby żadnej nuty”.
Tatry stanowiły źródło inspiracji również dla Mieczysława Karłowicza. Jego Koncert skrzypcowy A-dur jest wczesnym utworem kompozytora, kompletnie odmiennym od późniejszych, melancholijnych, mrocznych i pesymistycznych poematów symfonicznych. To dzieło lekkie i radosne w nastroju, ujęte w tradycyjny trzyczęściowy schemat formalny. Partia solowa stawia przed wykonawcą poważne trudności, kompozytora nie interesowało jednak tworzenie popisowego fajerwerku. Najważniejsze było dla niego wyeksponowanie możliwości wyrazowych skrzypiec i właśnie temu aspektowi podporządkował cały koncert, tworząc kompozycję przystępną, liryczną i zaskakująco słoneczną.
I Symfonia e-moll fińskiego kompozytora Jeana Sibeliusa jest dziełem, w którym śpiewność melodii i bogactwo nastrojów łączą się z surową, oszczędną kolorystyką. To ona z czasem stała się znakiem rozpoznawczym jego stylu. Utwór ten przesiąknięty jest nastrojem melancholii, która ustępuje momentami miejsca gwałtownym wybuchom namiętności. Nawet czwarta część nie przynosi definitywnego rozwiązania konfliktów – Sibelius kończy symfonię dwoma cichymi akordami instrumentów smyczkowych, granymi pizzicato.
W przypadku jakichkolwiek problemów związanych z dokonaniem wyboru miejsc na wybrany spektakl, prosimy o kontakt z info@multiteatr.pl.
Widok poglądowy mapy Sali
Liczba dostępnych biletów:
Sposób dostawy: Bilety zostaną wysłane na wskazany adres poczty elektronicznej w postaci załącznika w formacie PDF.
Administrator danych: Benefit Systems S.A. z siedzibą w Warszawie, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa (dalej „my”). Możesz się z nami skontaktować poprzez adres e-mail: daneosobowe@benefitsystems.pl lub pisemnie na adres: Pl. Europejski 2, 00-844 Warszawa, z dopiskiem „Dane osobowe”. Cele przetwarzania: Będziemy przetwarzać Twoje dane osobowe, w szczególności w celu świadczenia usług zgodnie z Regulaminem i wymiany Vouchera na bilet w ramach Programu MultiTeatr, realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa, dochodzenia, ustalenia i obrony przed roszczeniami, w celach marketingowych obejmujących profilowanie. Prawa przysługujące Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych: Prawo żądania dostępu do danych osobowych; prawo żądania sprostowania danych osobowych; prawo żądania usunięcia danych osobowych; prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych; prawo do przenoszenia danych; prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych; oraz prawo do złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.